OTİZM DİSLEKSİ VE DİL GELİŞİM MERKEZİ

OTİZM DİSLEKSİ VE DİL GELİŞİM MERKEZİ

27.02.2018 379

TANILAMA
6-16 yaş grubundaki bireyin günlük yaşamında, toplumun onun yaşından beklediği rollerin bazılarını yerine getirememesi sonucu ailenin ya da çevredekilerin bunu farketmesi ve çözüm arayışına girmesiyle tanılama süreci başlamış olur. Bu noktada başvurulabilecek merciler; teşekküllü hastanelerin çocuk psikiyatrisi bölümü, özel çalışan psikologlar ve danışmanlık merkezleridir. Bu yola alternatif olarak özel çalışan danışmanlık merkezleri ve psikologlar hastanede yapılan tarama testlerinin aynısını gerçekleştirmektedir. Bu noktada tercih velinindir. Tanılama sürecinde sıkça kullanılan yöntem zeka testi uygulamaktır. Türkiye´de yoğun olarak kullanılan zeka testi ise Wisc-r zeka testidir. Wic-r testi toplam 12 alt testten oluşmaktadır ve bunun sadece 10 testi uygulanmaktadır. Test sonucunda çıkan profil çocuğun dikkat eksikliği ve öğrenme güçlüğü ile ilgili bilgiler vermektedir. Çıkan profilde herhangi bir şüphe oluşturacak durum varsa teste ek olarak özel öğrenme güçlüğü bataryası yapılması da önerilmektedir. Tanılama sonucunda öğrenme güçlüğü saptanan öğrenciler için yine alternatif iki yol bulunmaktadır. İlki devlet desteği alarak çocuğun rehbilitasyon merkeznde eğitim almasıdır. Bunun gerçekleşebilmesi için alınan zeka testi sonucunun en yakın rehberlik araştırma merkezine götürülmesi ve çocuğun eğitsel değerlendirilmesi alınarak 1 yıllık BEP´in hazırlanmasıdır. Hazırlanan BEP ile devlet destekli rehabilitasyon merkezlerinden ayda 8 saat ücretsiz yararlanılabilmektedir. İkinci yol olarak zeka testinden çıkan profile göre özel çalışan kişiler tarafından çocuğa göre hazırlanmış özel programla eksik becerilerin tamamlanması yoludur.

EĞİTİM ORTAMI
Tanılama süreci tamamlanmış öğrencinin alacağı eğitimin kalitesini artırmak için eğitim ortamının düzenlenmesi ve nitelikli eğitim verilmesi çocuğun eğitsel özgüveni açısından önem taşımaktadır. Öğrencinin eksik olan kazanımları tamamlanırken eğitim ortamını eğlenceli ve güvenilir hale getirmek çocuğun başarısını artıracaktır. Aynı şekilde çocuğun yapamadığı kazanımlar yerine kazanımların alt becerilerine yönelmek çocuğun öğrenme hızını artıracaktır. Teknolojinin doğru kullanımı eğitim programını zenginleştirecek, süreli oyunlar sayesinde zaman yönetimi kazanabilecek analiz edilen programlar sayesinde alt becerilerin öğretimi kolaylaşacaktır. Öğretim gerçekleştirirken yazınsal etkinlikerden ziyade daha somut ve göze hitap eden etkinlikler planlamak birden fazla duyuya hitap ettiği için öğrenme hızına olumlu yönde etki edecektir.
Umutlu günler